Oliko Jesaja
epätoivoinen katsoessaan maailmanmenoa Juudeassa n. 2750 vuotta sitten? Sotilaallinen uhka, moraalinen ja poliittinen korruptio, sekä maallistuminen olivat vain osa hänen huolenaiheistaan. Jesaja toimi
profeettana useiden kuninkaiden aikana, ja lopulta (perimätiedon mukaan) hänet
sahattiin kahtia onton puun sisällä.
Jesajan kirjan
alkulukujen järjestys on mielenkiintoinen, sillä se ei näytä seuraavan
kronologista järjestystä. Suuri osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että
Jesajan 6. luku kuvastaa hänen kutsumusnäkyään, sitä mistä hänen profeetan tehtävänsä
sai alkunsa. Miksi sitten Jesajan kirja ei ala tällä näyllä? Siksi, että Jesajan
5 ensimmäistä lukua pohjustavat yhteiskunnallisia ongelmia, joihin Jesajan oli
puuttuminen Jumalan puhemiehenä.
On merkittävää,
että Jesajan näky kuvataan tapahtuvaksi silloin, kun Aahas tulee kuninkaaksi.
Aahas, Hiskian[1]
pojanpoika, edustaa Daavidilaista kuningassukua, mutta sen sijaan että
luottaisi Jumalan lupaukseen tämän huoneen pysyvyydestä, hän etsii ratkaisua
poliittisin myönnytyksin. Hän on sukunsa paha omena, jonka toiminta kuvataan
epäjumalanpalveluksena (siihen on muitakin syitä), ja jonka ansiosta tuho
tulisi kohtaamaan koko kansaa. Jumalalla on kuitenkin tahto pelastaa kansansa,
mutta se edellyttää heidän osallistumistaan – nöyrtymistä ja hänen profeettansa
kuulemista.
Mikä tekee
Jesajasta Jumalan puhemiehen? Hänen jalosukuisuutensa? Hänen korkea moraalinsa?
Hänen poliittiset näkemyksensä? Hänen uskonnollinen asemansa?
Mitä tahansa
ansioita tai ylpeyttä Jesajalla olisikaan, ne valuvat kaikki kankkulan kaivoon
(skybala), kun hän näkee Herran valtaistuimellaan: Jesaja kokee syvästi, että
hän on yhtä lailla syntinen kuin kuka tahansa. Hän uskoo kuolevansa! Jesajan
syntisyys konkretisoituu hänen kielensä saastaisuudessa — miten hän voisi puhua
kaikkivaltiaan puolesta? Hänen sanomansa Aahakselle ei ole riippuvainen hänen
omasta moraalistaan tai älykkyydestään, vaan hän on viestintuoja.
Jesajan kautta Jumala
tarjoaa merkkiä Aahakselle,[2]
mutta hän ei suostu ottamaan sitä vastaan siitäkään huolimatta, että tämä
merkki vahvistaisi sen että Jumala on Aahaksen ja kansan puolella.[3]
Vaikka Jesajan
tehtävänä on puhua tuomiosta kuninkaalle ja eliitille, hänen viestinsä puhuu ennen kaikkea toivosta: Jumala hallitsee ja on kaikkien
tilanteiden yläpuolella. Vain henkilö joka on todella saanut kohdata Jumalan
pyhyyden ymmärtää tämän. Häntä ei pelota maailman mahtavat, hän ei säiky
katastrofeja. Hän ei edes pelkää oman henkensä puolesta, sillä hän on Jumalan
edessä saanut kokea mitä todellinen pelko on. Ennen kaikkea, hän ei rohkene
puhua omia ajatuksiaan vaan on uskollinen Jumalan hänelle antamalle tehtävälle
ja sanomalle.
Ei ole sattumaa,
että Uuden testamentti lainaa kaikkein useimmin Jesaja 6 kuvausta Jesajan
tehtävästä puhua kansalle joka kuulee mutta ei ymmärrä, näkee mutta ei käsitä,
ja joka siksi on itse itsensä tuominnut paatumuksen tilaan. Ei ole myöskään sattumaa,
että aivan kuten Jesajan aikana, kansa ei nytkään ymmärtänyt kuka on todellinen
kuningas (6:5).
Hengellinen
sokeus on universaali ilmiö, joka ilmenee eri aikoina eri tavoin. Ajattelemme
ehkä, että ne ovat sokeita jotka eivät usko Jumalaan ja Jeesukseen. Tästä ei
ole kyse. Jesajan mukaan ne ovat sokeita jotka uskovat Jumalaan mutta eivät
luota häneen. Myöskään Jeesus ei väitellyt fariseusten kanssa siitä, että onko
Jumalaa olemassa. Ongelma oli, että heidän hengellinen sokeutensa esti heitä
näkemästä Jumalaa toimimassa Jeesuksessa ja hänen kauttaan. Mitä enemmän
Jeesuksen toiminta osoitti hänen olevan Yhwh maan päällä, sitä vahvemmin häntä
vastustettiin.[4]
Hengellinen
sokeus ei ole joku iskulause joka voidaan heittää niiden silmille, jotka eivät
usko Jumalaan, vaan se on meitä uskovia vaivaava krooninen sairaus. Se on
itseaiheutettu tila, jossa emme joko pysty tai halua nähdä Jumalaa
hallitsemassa yli kaikkien olosuhteiden.
Hengellinen
sokeus ilmenee
-
Ylpeytenä
ja röyhkeytenä (kuvittelemme olevamme moraalisesti parempia vain koska olemme
uskossa).
-
Lannistumisena
(olosuhteet saavat meidät toivottomuuden tilaan).
-
Eristäytymisenä
(luulemme että tämä maailma on paha, ja että asia ratkeaa sillä, että
vetäydymme maailmasta poteroihin, joita myös seurakunniksi kutsutaan).
Miksi emme
kohtaisi Jumalan pyhyyttä?
-
Koska
silloin me emme enää voisi uskoa omaan moraaliseen paremmuuteemme.
-
Koska
silloin emme voisi enää surkutella omaa tilannettamme, ja lakkaisimme olemasta
maailma/n(mme) napa.
-
Koska
silloin me joutuisimme elämään tilanteissa ja ympäristössä, jossa meidän
uskomme Jumalan hyvyyteen ja hallintavaltaan joutuisi koetukselle, emmekä ole
ehkä varmoja siitä että meidän uskomme kestäisi sen, tai että haluaisimme
luopua mukavasta elämästämme.
[1]
Kuningas Hiskia edusti vielä hyvää
aikaa.
[2]
Aahaksen torjunnan kautta se pitää
sisällään kaksoismerkityksen: nuori nainen/neitsyt kommunikoi että Aahaksen
valta on lopussa, ja että hänen omat jälkeläisensä eivät perisi kuninkuutta
häneltä. Sen sijaan kansa joutuisi tuhon valtaan, mutta jäljelle jäisi jäännös.
Tuo jäännös iloitsee ja riemuitsee sillä ”Jumala meidän kanssamme” on asettunut
kuninkaaksi ja ennalleenasettanut vanhurskauden maahan.
[3]
Jumalaan luottaminen ei ole kovin
houkuttelevaa, jos se tarkoittaa sitä että joudut luopumaan itselle tärkeistä
asioista, kuten leveästä elämästä toisten kustannuksella.
[4]
Vrt. Matt 12:24 et al.