6.10.2015

Jeesus, tästä asti aikaa, pari pannullista kahvia ja rutkasti haaskattuja aivosoluja

Mitä sanoisit seuraavasta, suhteellisen nasevasta arviosta liittyen liberaaliteologian ponnisteluihin selittää kuka Jeesus todella oli:
"Kaiken tämän tarkastelun jälkeen on harmiteltava, kuinka paljon tietoa ja taitoa on haaskattu näinkin toivottoman hankkeen parissa." 
Tämä lainaus kontekstistaan irrallaan voisi sopia moneenkin asiaan. Tämän kirjoittaja, Albert Schweitzer,[1] on kohdistanut tämän sellaisia teologeja kohtaan, jotka ovat pyrkineet löytämään selityksen evankeliumien kuvaukselle esim. käyttäytymistieteistä (puhtaasti psykologinen kuvaus Jeesuksesta ja opetuslapsista, jne). Schweitzerin loppupäätelmä on, että näille hankkeille on yhteistä se, että jokainen teologi on vääntänyt Jeesuksesta juuri sellainen kuin hän itse on halunnut. Hieman toisin sanoin: kuvaukset historiallisesta Jeesuksesta muistuttavat enemmän teologeja itsejään kuin Raamatun Jeesusta.

Mukahistoriaa

Schweitzer siis kritisoi liberaaliteologeja siitä, että he ovat muuttaneet tekstin historiallisen merkityksen oman mieltymyksensä mukaiseksi. Jeesusta on etsitty lukemalla evankeliumitekstejä rivien välistä. Ennen kuin raamattu-uskolliset liiaksi riemuitsevat, on sanottava että tämä ei tarkoita että Schweitzer itse ajattelisi tekstien olevan historiallisesti tarkka kuvaus Jeesuksesta. Ei, sillä tekstien historiallisuus ei ole ainoastaan sivuseikka, vaan on evankeliumikertomusten tarkoituksen täydellinen väärinymmärtämistä. Hän sanoo siitä näinkin räikeästi:
”Jeesus Nasaretilaista, joka esiintyi julkisesti messiaana, joka saarnasi elämistä Jumalan valtakunnan mukaan, joka perusti Taivasten valtakunnan maan päälle, ja joka kuoli antaakseen työlleen sen lopullisen vahvistuksen, ei ollut koskaan olemassa.” 
Schweitzer on skeptinen teologian suhteen, koska se ainoastaan ”pukee Jeesuksen henkilön historialliseen kaapuun.” Schweitzerin mukaan on valitettavaa, että Valistuksen aikaansaama kiinnostus evankeliumien historialliseen paikkansapitävyyteen on ohjannut teologiaa väärään suuntaan. Jotta tekstin kuvaus Jeesuksesta voisi säilyttää uskottavuutensa, se on pakotettu historian muottiin. (Tämä saattaa osaltaan olla seurausta yliopistoteologian muuttuneista akateemisista vaatimuksista [mukatieteellisyys].)

Enigma 

Jeesuksen suhteen on oleellista, että hän on ja pysyy ”muukalaisena ja arvoituksena.” Näin on sekä historiassa että tänä päivänä – tämä on ajaton totuus. Jeesuksen merkitys meille ei ole hänen historiassaan, vaan sen sijaan ”mahtava hengellinen voima säteilee hänestä ja se virtaa [läpi historian] aina meidän aikaamme saakka.” Tästä syystä historia ei pysty kahlitsemaan häntä, vaan tuo voima on kohdattavissa tässä ja nyt – hengellisenä periaatteena.

Näistä syistä kirkon määritelmät siitä, kuka Jeesuksen oli oltava, kahlitsevat hänet historiaan ja paperille. Edes Jeesuksen seuraajat eivät tienneet kuka hän on: heidän tunnustuksensa hänestä Messiaana tai Jumalan Poikana vain huudahduksenomaisesti kuvaavat joitakin puolia hänestä. Yksi määritelmä kuitenkin pätee yli muiden: ”Hän on itseoikeutettu hallitsija.” Tämä kuvaa hänen auktoriteettiaan. Se nousee hänen sanoistaan evankeliumien lehdiltä, ja ne puhuvat meille nyt, tässä, ja ilman välittäjää. Ne puhuvat meille jumalallisella auktoriteetilla ja kysymättä lupaa käskevät seuraamaan ja kuuntelemaan häntä.

Hengellinen esikuva 

Näin summattuna Schweitzer voisi kuulostaa jokaisen vaihtoehtoseurakuntaliikkeen[2] kannattajan fanituksen arvoiselta: emme tarvitse kirkkoa eikä kukaan ei voi sanoa toisella mitä ajatella. Tärkeämpää kuin tutkia mitä Raamattu opettaa on kohdata hänet tekstin kautta. Jeesus on suurempi kuin mitä sanat riittävät kuvaamaan. Raamatun evankeliumit ovat vajavainen yritys kuvailla sitä, millainen vaikutus hänellä oli ihmisiin. Näiden tekstien avulla mekin voimme tutustua Jeesukseen.

Toisaalta, juuri tässä piilee suuri vaara. Schweitzer pitää yllä ajatusta itseoikeutetusta majesteetista, jolla hän vielä (vaivoin) pelastaa eettisyyden vaatimuksen. Tosin tämä on riippuvainen yksinomaan jokaisen uskovan henkilökohtaisesta suhteesta Jumalansa kanssa, koska ketään ei ole velvoitettu mihinkään. Myöskin kysymys rangaistuksesta jää hämäräksi, koska tässä hetkessä eläminen on keskeistä. Tässä individualismin ylistyksessä ei tunneta opillisia turvaverkkoja, ja Jeesuksesta tulee New Age:n tyyppinen hengellinen voima josta jokainen voi ajatella mitä haluaa. Jeesus ei kuole syntiemme puolesta vaan kutsuu meitä kulkemaan kanssaan. Matka on kuitenkin tärkeämpi kuin päämäärä, eikä päämäärästä oikeastaan ole tietoakaan, kunhan olemme hyviä ihmisiä toisiamme kohtaan.

Historiassa kiinni 

Evankeliumit on kuitenkin kirjoitettu silminnäkijöiden näkökulmasta. Ne sijoittuvat historiaan ja jopa korostavat historiallisia aspekteja. Niiden kuvaus Jeesuksesta avautuu monesti ainoastaan ymmärtämällä niiden historiallisen tausta: Vuorisaarna, Jumalan valtakunta, Hyvä Opettaja – kaikki historiallisia käsitteitä. Evankeliumit ovat toinen toisiaan täydentäviä teoksia, jotka yhdessä antavat Jeesuksesta historiallisesti luotettavan kuvauksen.

Kohtaako Jeesus meidät siis historian läpi epähistoriallisena olentona, vai kohtaammeko me hänet historian kautta? Epähistoriallisena Jeesuksena voimme saada kokemuksen hänestä, kokea rakkautta ja hyväksyntää, kenties tulla paremmiksi ihmisiksi. Historiallisena Jeesuksena voimme tietää kuka ja millainen hän on, ja siten kohdata hänet todellisena majesteettina ja armollisena Jumalana. Teologian tutkimus voi todellakin olla aivojen ja kahvin haaskaamista. Vielä pahempaa, se voi johtaa ihmisiä pahasti harhaan.[3] Tästä syystä tarvitsemme suurta vastuullisuutta niistä keitä opetamme ja siitä mitä me opetamme, paljon kahvia ja aikaa, ja toivottavasti käytämme aivosolujamme johonkin, jolla on iankaikkista merkitystä.

Ps. Luke Timothy Johnson sanoo, että Historiallisen Jeesuksen etsiminen on Valistuksen jälkeisen kristillisyyden suurin harhaoppi. Hän tarkoittanee tällä sitä, että meillä ei ole mitään muuta Jeesusta kuin mistä Raamatun kanoniset evankeliumit puhuvat ja jota kirkko tunnustaa. Tämä on kirkon teologian mittanuora, ei se että muodostaisimme historiallisen rekonstruktion siitä, kuka hän todellisesti muka oletettavasti oli.[4] 

[1] Albert Schweitzer tunnetaan laajimmin Nobelin rauhanpalkinnon saajana (1952) kehitettyään filosofis-eettisen teorian elämän arvosta (Ehrfurcht vor dem Leben).  Schweitzer ei juurikaan viitsi merkitä lähteitään, joten en viitsi sitten minäkään. Kaikki lainaukset ovat peräisin teoksen The Quest of the Historical Jesus englanninkielisestä käännöksestä (kääntänyt Montgomery, Lontoo 1911), ja ne ovat minun omia pykäelmiäni suomeksi.
[2] Sori, en tiedä miten ”Emerging Church” ja/tai Post-Evangelical kääntyy suomeksi. Käytän tätä provokatiivista ilmausta tietoisesti karikatyyrinomaisesti kuvaamaan kaikkia liikehdintöjä, joissa ainoastaan kuvaileva teologia nähdään mahdollisena, eikä teologialla saa olla mitään normatiivista ja yleismaailmallista sanottavaa (sen kummemmin maailmalle kuin uskonyhteisöllekään).
[3] Aina on toki mahdollisuus, että joku ymmärtää väärin. Tämäkin on teologin vastuuna: puhua niin selkeästi että tämä vaara hälvenee. Olen saattanut tässä lyhyessä esityksessä ymmärtää Schweitzeria väärin, mistä johtuen arvostaisin palautetta ja kommentteja. Uskon että perusesitys ja loppulausunto Schweitzerista ja hänen merkityksestään teologialle tänään pitää paikkansa.
[4] Michael Birdin Blogi Euangelion 28.7.2015 (vierailtu 6.10.2015). En ole lukenut kyseistä Johnsonin teosta, ainoastaan Birdin provon aiheesta. Kuitenkin LTJ esittää vastaavaa jo aiemmin laajasti tunnetussa teoksessaan Real Jesus (Harper 1997), joka on suoranainen hyökkäys Jeesus Seminaaria vastaan.